pátek 18. srpna 2017

Jorasses všech velikostí

Po dlouhém plánování, špekulování a sesouhlasování volna, se nám s Kryzákem  povedlo začátkem července vyrazit do Chamonix. Původní smělý plán byly Grandes Jorasses, info nastudované, kilometry naběhané a nalezené, předpovědi i výhledy z kamer pár dní před odjezdem vypadaly dobře. Ale pak se výhledy zakryly, odekryly se v den našeho příjezdu a ukázaly krásně bílou stěnu, ochvístanou čerstvým sněhem.

Nu což, dohrabali jsme se pod stěnu, zabivakovali v suti a druhý den pod nástup cesty, do kopce přes krásně prostorné trhliny a vzdušné mosty. Ukázalo se, že situace v cestě je přesně taková, jak se jevila při nástupu - dole tekla cestou voda, nahoře se držel čerstvý sníh. Nezbylo než vymyslet plán číslo dvě.
Na Velké Jorassy to nebylo nikam, a taky v nich nikdo celý týden nebyl, ale na Malých to vypadalo dobře. Suchá stěna, pěkná skála, jen žádné topo nebylo.

Zkusili jsme teda sejít na chatu Leschaux, dali kafe, kolu a i průvodce se tam našel.
Cest je v západní stěně Petit Jorasses fůra, my jsme nakonec vybrali La Contamine, TD, 750 metrů a v průvodci má 3 hvězdičky. Dolez a slanění přes cestu Anouk, kterou jsme už lezli, takže všechno hrálo. V průvodci to teda vypadalo i na nějaké fixní jištění v cestě, ale jsou tam jenom staré skoby a většina šla vytáhnout rukou. Takže krásně čistá cesta. Zalezli jsme si tam každopádně pěkně, slanili, vyspali se a druhý den si ještě vylezli pár délek Anouk, abysme se jen tak marně neflákali. Akorát tam bylo jaksi horko, slunko pražilo do stěny jak divé, vítr nebyl a lezačky pekelně tlačily. Tak z toho bylo už jen takové párdélkové polezení a hotovka. Další den už byla špatná předpověď, takže pobalit a šupat zpátky dolů ledem a sutí.

Když jsem byl na Jorassech poprvé (2003), ledovce bylo o poznání víc. Teď už je to čím dál tím víc suťové. Kousek pod horní stanicí vláčku je i cedulka, že v roce 1820 byl ledovec až skoro k úrovni nádraží. Teď se musí slézat asi 200 metrů po žebříkách, aby se člověk z Montenvers na ledovec dostal.
Nu co už nakonec - nevylezli jsme co jsme chtěli, ale bylo tam pěkně. Tak třeba někdy příště.

Ráno po prvním bivaku v sedle nad Cham

Stanice Montenvers, výhledy na stěnu a šikovné kluky