sobota 10. ledna 2009

Průvodce po Chřibských skalách

připravil Michal Rožek

Zlobivá skála
Skála místního významu nacházející se pod vrcholem ostrého hřebene Bradlo mezi Vřesovicemi a Koryčany.
Příjezd autem: od Vřesovic směr Koryčany, pojedete lesem, až se dostanete k malé chatové oblasti, poznávací znamení chata U pěti žídel, zde necháte auto na louce, pěšky se vrátíte asi sto metrů zpět směr Vřesovice a odtud doprava nahoru po neznačené cestě, která vede na značenou zelenou cestu, po ní dojdete k opuštěnému lomu s chatkou a odtud doleva nahoru po serpentýnách ke skále.
Příjezd autobusem: z Uherského Hradiště do Osvětiman na konečnou a odtud po modré nad Osvětimanskou přehradou na Bradlo a odtud doprava kolem kaple ke skále. Je to delší, ale moc pěkná procházka. Z Brna do Koryčan (z Uherského Hradiště sem moc autobusů nejezdí) a odtud po hlavní cestě směr Vřesovice k chatové oblasti, odsud po již popsané trase ke skále. Z obou obcí je to asi 6 kilometrů.
Max. výška skály: 10 m
Profil skály: převislý, ukloněný
Kvalita skály: výborná
Charakter chytů: obliny, lišta se taky najde
Obtížnost cest: od 2 do 8 UIAA
Nadmořská výška: 515 mnm
Nejhezčí cesty: Helter Skelter 7-, Rainman 5, Zlobivá 7-, Válka s mloky 7, Bursitida 6+/7-, Superneumíme 8-

Kozel
Jedna z našich nejlepších skal. Myslím, že zalézt „metry“ v Chřibech jde jenom zde.
Příjezd autem: na parkoviště u Křížku z Vřesovic nebo Koryčan a odtud po červené asi jeden kilometr ke skále. Nenechávejte v autě panel na rádiu a drahé věci, abyste neměli zkažený večer.
Příjezd autobusem: z Uherského Hradiště,nebo Brna nejlépe do Koryčan ke kostelu, odtud po hlavní cestě směr Vřesovice na parkoviště u Křížku, dále pak po červené ke skále. Jinak z Uherského Hradiště do Osvětiman a odsud po žluté asi šest kilometrů na hlavní hřeben a odtud přes něj ke skále.
Max. výška skály: 23 m
Kvalita skály: výborná
Charakter chytů: obliny, lišty, dírky, spára
Jištění: borháky, kruhy, skoby, na důležitých místech slaňáky
Obtížnost cest: od 3 do 9+ UIAA
Počet cest: 30
Nadmořská výška: 518 mnm

Nejhezčí cesty: Zlínská 8+/9-, Rohová 5, Marjánka 7-, Direttissíma  8-, Gorilí samec 8-, Mazácká   7-, Půlnoční   8-, Jokynův převis 7, Devizový příslib  9-, Kopytem sem, kopytem tam 8-, Hnízdo  7+, Svatební 7, Peteho  6

Rohová 5

Gorilí samec 8-

Kopytem sem, kopytem tam 8-

Jestřábí skála
Osamocená polověž, vyčnívající na začátku hřebene jako Osvětimanské skály.
Příjezd autem: od obce Osvětimany směr tábor Vlčák, na rozcestí doleva na louku (poznávací znamení chata Lovu zdar), odtud po neznačené cestě doleva nahoru přes hřeben ke skále.
Příjezd autobusem : do obce Osvětimany na konečnou, odtud pěšky kolem transformátoru směr tábor Vlčák a pak stejně jako v předchozím popisu.
Max. výška skály: 7 m

Nejhezčí cesty:
Dunivá Kateřina 8, Koutek 7, Tajemství Velkého Vonta  9-

Osvětimanské skály
Skalní městečko 400 m dále po hřebenu od Jestřabí skály, popř. je možné jít spodem pod hřebenem od parkoviště, je to asi 10 minut  chůze ve vysokém bukovém lese, skály uvidíte po levé straně.
Max. výška skály: 17 m
Charakter chytů: lišty, obliny
Jištění: borháky, kruhy, všechny skály opatřeny slaňáky
Obtížnost cest: od 2 do 10- UIAA
Počet cest: 33
Počet skal: 4
Nadmořská výška: 449 mnm
Nejhezčí cesty: Znovuzrození 8+/9-, Osvětimanské Blues 7+, Fontainebleau 8, Jižní stěna 7, Všechny ty potlachy 6+, Sbohem Lady D. 7+, Špatná volba 6-, Severní stěna 9+/10-, Hodina Sirael 10-, Ivan Hlinka 9-, Pulp Fiction 10-, Myší krok 6-, Kanta 8+/9-

Osvětimanské skály

Karlova skála
Nenápadně vyčnívající skála mezi obcí Újezda u Buchlovic a údolím Dlouhé řeky.
Příjezd autem: z hlavního tahu E 50 Uherské Hradiště – Brno odbočíte doleva,než začnou samotné Chřiby do zmiňované obce,projedete ji a v lese Vás zastaví závora. Zde necháte auto a kolem závory dále po zpevněné cestě asi 800 m ke skále, která je 30 m vlevo od cesty.
Příjezd autobusem: z Uherského Hradiště do Buchlovic, z Brna na rozcestí u Buchlovic a odtud při hlavním tahu do obce Újezda a stále po cestě rovně  k závoře v lese a dále ke skále.
Max. výška skály: 12 m
Profil skály: mírně převislý a ukloněný
Charakter chytů: díry, lišty
Jištění: vlastní, na vrcholu slaňák
Obtížnost cest: od 2 do 5+ UIAA
Počet cest: 25
Nadmořská výška: 400 mnm
Nejhezčí cesty: Dětský tábor 4+

Karlova skála

Zbojník
Bývalý lom mezi obcí Újezda u Buchlovic a Karlovou skálou. Příjezd stejný, jako u Karlovy Skály, ale od závory půjdete doprava po vyšlapané cestičce asi 400 m ke skále. Jděte tak, aby jste stále viděli na zpevněnou cestu.
Max. výška skály: 18 m
Profil skály: ukloněný
Charakter chytů: lišty
Jištění: borháky, slaňák
Obtížnost cest: od 2 do 7+ UIAA
Nadmořská výška: 400 mnm
Nejhezčí cesty: Pomaloučku polehoučku 7-, Dávačka 7, Tři veteráni 7+, Josefova 7-

Zbojník

Skály pod Barborkou
Roztroušená skupina skal v jižním úbočí hřebene pod kaplí sv. Barbory.
Příjezd autem: z hlavního tahu E 50 Uherské Hradiště– Brno; asi po 4 km od začátku Chřibů odbočíte doprava na hrad Buchlov, zde necháte auto na parkovišti (v turistické sezoně cca 20 Kč) a vydáte se přes sedlo po zelené značce na kapli Svaté Barbory a odtud sejdete po strmém svahu ke skalám.
Příjezd autobusem: Z Uherského Hradiště do Buchlovic na náměstí a odtud půjdete směr sever kolem restaurace U Maca (vynikající halušky s brynzou) nahoru po žluté ke skalám. Z Brna na rozcestí u Buchlovic, sejdete do Buchlovic na náměstí a odtud po již zmiňované trase ke skalám.
Max. výška skály: 25 m
Profil skály: ukloněný, kolmý, převis
Kvalita skály: velmi dobrá
Charakter chytů: obliny, lišty, dírky
Jištění: borháky, kruhy, skoby, na většině skal slaňáky
Obtížnost cest: od 2 do 9- UIAA
Počet cest: 116
Počet skal: 9
Nadmořská výška: 510 mnm
Nejhezčí cesty: Střecha 7-, Jiffy 9-, Nedokončená 7+, Skotská 7-, Kruhová 6-, Cesta vyvolených 7+, Síla rozhodnutí 8+/9-,
Komu voní hrana 8+/9-, Karel Poborský 7+, Hrana 7+, Poustevník 6-, Barborka 8+/9-, Mirkova 6-

Komu voní hrana 8+/9-

Vojenská 6

Pilířek 5+

Břestecká skála
Skupina skal v jižním hřebenu pod vrcholem Komínek vypínající se na konci obce Břestek.
Příjezd autem: od obce k hospodě Pod Skalou, zde necháte auto, vrátíte se na cestu a strmým svahem vzhůru ke skalám.
Příjezd autobusem: z Uherského Hradiště do obce Břestek, vystoupíte u kulturáku a půjdete kolem základní školy ulicí směr fotbalové hřiště někdy jede autobus až na Chabaně, takže vystoupíte až u  hřiště a odsud po cestě dále do lesa a pak doprava již zmiňovaným strmým svahem ke skalám. Z Brna na rozcestí u Buchlovic, odsud do Buchlovic na náměstí,pak po žluté pod Barborku k rozcestníku,odsud doprava po červené dolů k hospodě Pod skalou a poté již zmiňovanou cestou ke skalám.
Max. výška skály: 15 m
Profil skály: převislý, kolmý, ukloněný
Charakter chytů: lišty, dírky
Jištění: borháky, na všech skalách slaňáky, kromě plotny (slanění  z borovice)
Obtížnost cest: od 3 do 10 UIAA
Počet cest: 35
Počet skal: 6
Nadmořská výška: 343 mnm
Nejhezčí cesty: Wolfův revír  8-, Převisová 5+, Svištipilka  9-, Mini Epita 8+/ 9-, Sokolí léta 6-, Greenboys 9-, Quick step 8/8+, Tonsai 9-, Yosemitská 6+, Na památku zesnulým 5+

Yosemitská 6+

Břestecká 4

Lednová neděle 9+

Tsunami 10+

Buchlovský kámen
Osamocená věž  mezi obcemi Salaš a Staré Hutě.
Příjezd autem: po hlavním tahu E50 Uherské Hradiště – Brno, asi v půlce Chřibů odbočte doprava do obce Staré hutě, projedete celou obec a zaparkujete u telefonní budky na konci obce, odtud je pár metrů rozcestník a po žluté značce vzhůru ke skále, která je nad loukou na kraji vysokého smrkového lesa, je zde zastřešené posezení a rozcestník, nemůžete minout.
Příjezd autobusem: Z Uherského Hradiště do obce Salaš na konečnou, odtud kolem pily po „asfaltové cestě“ , ta se asi po dvou kilometrech napojuje na lesní,teče přes ni potok a stále po ní mírně doleva nahoru po hřebenu asi 2 kilometry ke skále. Cesta není značená,ale dobře Vás dovede. Poslední stoupání je strmější,ale aspoň budete vědět, že jste správně. Z Brna do Uherského Hradiště, odsud na Salaš a pak stejně,jako v předchozím popisu.
Max. výška skály: 12 m
Profil skály: převislý, kolmý
Kvalita skály: dobrá, místy solí
Charakter chytů: dírky, lišty, obliny
Jištění: borháky, na vrcholu slaňák
Obtížnost cest: od 2 do 9- UIAA
Počet cest: 15
Nadmořská výška: 535 mnm
Nejhezčí cesty: První 6+, Mechová 6, Dřevorubecká 5-, Paso Doble 7+, Lazebník Buchlovský 7+, Nas  nedogonjat 8+/9-,
Prásk 8-, Nuda v Brně 9-

Komínské skály
Dva bloky skal na vrcholu Komínky nacházející se asi dva kilometry východně od osady Bunč.
Příjezd autem:  do obce Modrá u Velehradu, odsud dále asi 8 kilometrů na Bunč, na Bunči doprava směr Kostelany a zhruba po 2 kilometrech po sjezdu z kopce odbočíte doprava na malý plac,kde necháte auto a odsud přes kopec po červené sejdete k altánku z rozcestníkem a tam si už skal určitě všimnete. Z Brna do Zdounek, za kostelem doprava nahoru dokopce na Bunč, na  Bunči doleva a pak stejně,jako v předchozím popisu.
Příjezd autobusem: Z Uherského Hradiště do Jankovic na konečnou a odtud po žluté,po čtyřech kilometrech se napojíte na červenou a po ní asi 2 kilometry ke skalám. Z Brna do Uherského Hradiště, odsud do Jankovic na konečnou a poté stejnoou trasou, jako v předchozím popisu.
Max. výška skály: 11 m
Profil skály: převislý, ukloněný
Charakter chytů: dírky, lišty, obliny
Obtížnost cest: od 5 do 9 UIAA
Nadmořská výška: 521 mnm
Nejhezčí cesty: Bukvice pravá 7/7+, Stříbrné buky 8+, Rychlovka 5, By The Way 8-, Finale Liquere 9, Zlom vaz! 8+

Zlom vaz! 8+

Budačina
Mohutný blok skal vyčnívající na nevýrazném hřebenu v závěru Kudlovické doliny severovýchodně od Rozsypalovy lesní osady.
Příjezd autem: z Uherského Hradiště směr Zlín do obce Babice,na konci obce odbočíte za benzinkou doleva na Kudlovice,projedete Kudlovice, Kudlovickou dolinu až do jejího závěru, kde se nachází Rozsypalova lesní osada. Zde necháte auto (nenechávat auto na silnici, když už, tak bez věcí, ať vám ho nevykradou) vrátíte se asi 200 m po hlavní  zpět na Uherské Hradiště a doleva po zelené značce kolem lomu, přijdete po 1 kilometru ke skalám. Z Brna přes Zdounky, Cvrčovice, Milovice do Kostelan kolem ranče do lesa a na první odbočce sjedete doprava dolů na Rozsypalku a odtud stejně,jako v předchozím popisu.
Příjezd autobusem: z Uherského Hradiště  buď na točnu v Kudlovické dolině, než začne les, odtud pěšky po hlavní cestě na Rozsypalku. Pokud máte štěstí, tak se dostanete autobusem až na Rozsypalku, jinak se dá jet i do Košíků, kde vystoupíte asi uprostřed vesnice a odtud 1 kilometr nahoru po zelené, pak 3 kilometry po červené, 3 km po modré dolů a pak nahoru po zelené ke skalám. Z Brna do Uherského Hradiště a pak stejně, jako v předcházejících popisech.
Max. výška skály: 20 m
Profil skály: převislý, kolmý, ukloněný
Charakter chytů: dírky, obliny
Jištění: borháky, kruhy, skoby, na vrcholech slaňáky
Obtížnost cest: od 2 do 9+/ 10- UIAA
Počet cest: 52
Nadmořská výška: 300 mnm
Nejhezčí cesty: Jihovýchodní 6+, Smyčková 6+, Přímá 7+, Stará převisová 4+, Mezi Kozy 7, Komáří cesta 7, Nekouše 9-/9,
Budačinské Buoux 9-, Kristovy Rocky 9+, Zdivočelé sokolíky 7, Berla Mrazilka 9-/9, Čajový dýchánek 9+/10-, Skobová 6

Čajový dýchánek 9+/10-

Kristovy rocky 9+

Black and white 7/7+

Košíkovská skála
Nachází se na konci skalnatého hřebene, který se zvedá od Kudlovického potoka. Nákres a seznam cest je zde

Příjezd autem: z Uherského Hradiště do Kudlovické doliny,od autobusové točny na konci doliny, než se vjede do lesa je 2,3  km po levé straně mostek, zde necháte auto a po neznačené  lesní cestě půjdete do otevřeného lesa a pak dále doleva podél skalního hřebene až k hlavní skále.
Příjezd autobusem:  z Uherského Hradiště buď na točnu v Kudlovické dolině a odtud pěšky, nebo do Košíků, odtud po zelené nahoru k lesu a odtud po některé z lesních cest severně ke skále. Tato trasa je obtížnější k nalezení skály, lepší je si pozvat dobrého průvodce. Z Brna do Uherského Hradiště a pak stejně, jako v předchozím popisu.
Max. výška skály: 10 m
Profil skály: kolmý, ukloněný
Charakter chytů:
vsazené kameny z vyvřelin apod., dírky
Obtížnost cest: od 4+ do 8- UIAA
Počet cest: 10
Nadmořská výška: 442 mnm
Nejhezčí cesty:
Drastic people 6, Klíčová 7, Veselá trojka 8-, Boulder Ing 7-, Šestplusneboosmmínus 6+